
Kitől várhatjuk (és milyen formában) a nyelvtanítás reformját?
- Legyen egy kis nyelv anyanyelvi beszélője. Olyan nyelv legyen az anyanyelve, amelynek nincsenek (számottevő) rokonai.
- Legyen erősen motivált - pl. ebből éljen meg, és megélhetése függjön a teljesítményétől.
- Ne legyen életkori korlátokhoz kötött, azaz rugalmasan tudjon alkalmazkodni az életkori sajátosságokhoz.
- Legyen jó társalgó.
- Legyenek széleskörű pszichológiai ismeretei.
- Ismerje a teljesítmény pszichológiáját, a pedagógiát, a motiválást.
- Legyen karrierista, azaz tekintse a feladatot életcéljának, olyannak, amit soha nem ad fel semmi áron - akarja a megoldást
- Végezzen irodalmi tevékenységet, írjon verset és prózát egyaránt, fordítson.
- Sokat olvasson és sokfélét.
- legyen humoros, kreatív, azaz legyen sok ötlete.
- Legyen képes arra, hogy állandóan ontson magából a cél elérése érdekében.
- Ismerje az előtte való úttörő próbálkozásokat, ha nem is pontos részletességgel, de átfogóan, és képes legyen azokat reálisan értékelni, megtartva belőlük mindent ami kell és elvetni a haszontalant.
- Legyen állandó nyelvtanuló, aki állandóan magán kísérletezi az új módszereit.
- Legyenek átfogó ismeretei a nyelvhasználatról - legyen nagyon éles szeme a nyelvtani szabályok felismerésére és főként azok különböző szempontok szerint való értékelésére és megközelítésére.
- Legyen jó manager, aki képes ötleteit reklámozni, propagálni.
- legyen képes a nyelvi ismereteknek számszerű értékét adni, amely kvantitatívan megadja az egyén tudásszintjét adott feladattal kapcsolatban.
- Ne rontsák el a hagyományos nyelvi képzés körülményei, lehetőleg egyedül dolgozzon, tevékenységében próbáljon nonkonformista lenni, ha kell a magányos munka árán is.
- Valósítsa meg azt, amit évszázadok óta nem sikerült módszeres óűon senkinek: a kisgyermekkori anyanyelv elsajátítást minél jobban összehozni a felnőttkori 2. nyelvképzéssel, de úgy, hogy az ne legyen megerőltetőbb annál, amit a felnőtt a saját anyanyelvén is tanulna.
- Ne éljen csak a nyelveknek és a nyelvtanításnak - ne legyen szemellenzős megszállott, legyen teljes ember, azaz a nyelv legyen az életében, amire az egyébként való: kommunikációs eszköz. Sportoljon, éljen teljes családi életet, művelődjön, legyenek a nyelvtől eltérő, homlokegyenest más érdeklődési körei is - egy kicsit legyen „szikozfén”.
- Ne essen áldozatul a közszájon forgó, nyelvtanulással kapcsolatos előítéleteknek! Mozogjon otthonosan a lágy-erős kiejtésű, aglutináló-flektáló-analizáló nyelvek között.
- Legyen képes otthonosan mozogni mind a konyhanyelv, mind az emelkedett fogalmazás berkeiben.
- Készítsen tananyagot az elhanyagolt nyelvtanítási területek gyakorlására (pl. igemódok, vonzatok, stb.)
- Ismerje és használja a legkülönfélébb segédeszközöket - magnó, videó, kártyák, könyvek, stb.
- Legyen képes megítélni az egyéni nyelvtanulásra alkalmasságot és ennek függvényében gyakorlatoztatni a diákjait.
- Legyen képes mind csoportokkal, mind egyénekkel megfelelően bánni.
- A következő lépés ne technikai fejlettségében és bonyolultságában legyen új, hanem éppen egyszerűségében - ne egy új módszert fedezzen fel, hanem egy új szemléletet, amelyre új módszerek épülhetnek. - és az eddigieket is legyen képes felhasználni, vagyis ne kelljen miatta kidobni az eddigi anyagokat, hanem csak az új szempont és eszme szerint kelljen KISSÉ másként felhasználni őket.
- Az új módszer tegye emberibbé, könnyebbé, hatékonyabbá a nyelvtanulást és tanítást, tegye arányaiban egyenrangúvá a tanárt a diákkal.
- (Felnőttoktatásban!) Minél jobban simuljon bele az anyanyelvi miliőbe, hassanak rá az anyanyelvvel kapcsolatos attitűdök.
- A következő lépés (NEXTEP) eleinte banálisnak kell, hogy hasson, és amikor az ember felfogja a lényegét, akkor legyen erős evidenciaélménye az eszme hatékonyságát és az előzményekből való logikus következését illetően.
Szerző: Brain Storming, a GPSV és PLC megalkotója
© halmaz.hu